Dětský Bobath koncept
Bobath koncept
je ucelený terapeutický přístup k dítěti zaměřený na řešení jeho individuálních
problémů, které dítě vývojově omezují a snižují kvalitu jeho života. Dítě je ve
středu zájmu spolupracujícího týmu, který tvoří rodina, osobní asistent,
zdravotníci (lékař, zdravotní sestra fyzioterapeut, ergoterapeut, klinický
logoped), pracovníci ortoticko-protetičtí, pedagogičtí (pedagog, speciální
pedagog, asistent pedagoga), sociální a další. Všichni mají na zřeteli podporu
dítěte směrem k jeho začlenění do plnohodnotného společenského života.
V rámci
Bobath konceptu se vzhledem ke specifickým potřebám dětí do jednoho roku věku
utvořil tzv. Baby-Bobath. Formou Baby-Bobath terapie mohou být v prvním
roce života doprovázeny jednak kojenci s rizikovou diagnózou, ale také
děti s lehkým motorickým opožděním a vývojovou asymetrií. Baby-Bobath
koncept může být zahrnut také do rané podpory předčasně narozených dětí na
novorozeneckých JIP.
Bobath terapie
zastřešuje všechny intervence, které podporují rozvoj dítěte v souladu s hlavní
myšlenkou konceptu, kterou je již výše zmíněná participace dítěte na
společenském životě. Bobath terapeuti (fyzioterapeut, logoped, ergoterapeut)
využívají spontánní potřeby dětí pohybovat se za účelem hry. Učí rodinu, jak má
s dítětem manipulovat při přebalování, oblékání/ svlékaní, nošení, jak
uzpůsobit polohu a pomůcky pro krmení, jak adaptovat prostředí a předměty ke
hře, k sebeobsluze či ke vzdělávání, jaký zvolit způsob komunikace,
v neposlední řadě jaké vybrat kompenzační pomůcky.
V Rehabilitačním
stacionáři ve Zlíně jsou v Bobath konceptu proškoleny fyzioterapeutky Mgr. Helena Strnadová (NDT Bobath a Baby-Bobath), Mgr. Dagmar Králíková (NDT Bobath) a Mgr. Edita Štěpánová (NDT Bobath).